Tall ships van de A-class
Vele mensen gaan naar de schepen kijken die deelnemen aan de Tall Ships Races en die dan aanmeren in grote havens. Denken we aan enkele grote namen als de Amerigo Vespucci, de Sedov, de Mir, de Alexander von Humboldt en vele anderen. Maar wat is een tall ship nu eigenlijk en wat betekent dat classement?
Het doet mensen in bosjes toestromen, al die mooie zeilschepen op een rijtje naast de kade met hun enorme masten die overal bovenuit steken. Het is een vreemd gezicht in onze moderne steden, deze kathedralen van de zee die van ver vervlogen tijden doen dromen. Om maar te zwijgen van het moment dat ze aankomen of vertrekken, majestueus en statig met hun prachtige zeilen in de wind. Sommige zelfs met vrolijke deuntjes en de matrozen in de zeilen. Je krijgt er gewoon koude rillingen van, van al dat moois. Vele zijn nu opleidingsschepen, en tevens ambassadeurs van hun land. Ze doen mee aan tal van evenementen, waaronder ook de Tall Ships' Races. Maar waarom worden ze nu juist tall ships genoemd? En wat zijn tall ships van de A-class nu precies?
Tall ship
Een tall ship is een groot zeegaand zeilschip, dat wordt gebruikt voor de opleiding van jonge mensen. De helft van de bemanning is tussen 15 en 25 jaar. Bedoeling is om de jongeren waarden bij te brengen als kameraadschap, samenwerking, samenhorigheid en verdraagzaamheid. Ze maken ook kennis met de zee en haar gevaren, leren zeilen en het werk aan boord van een schip. Ze leren orders te aanvaarden en bevelen op te volgen. Verder komen ze ook in contact met vreemde landen en met vreemde culturen. Voor meereizende passagiers is de tocht evenwel niet gratis. Maar aan de hand van een fondsenwervingsprogramma moet het toch voor iedereen haalbaar zijn om mee te varen. De schepen zijn oude vrachtschepen of replica's van oude schepen. De term werd slechts gebruikt van in het midden van de 20ste eeuw, toen men de Tall Ships Races begon te organiseren.
Verschillende categorieën
Er bestaan vier verschillende categorieën tall ships: een A-class, een B-Class, een C-class en een D-class.
Onder de A-class vallen alle vierkant getuigde vaartuigen met een lengte van 40 meter overall of meer. De lengte overall is de lengte tussen de voorkant van de boegbalk en het hek. Dus boegspriet, preekstoel en alle andere uitsteeksels worden niet meegerekend. De A-class omvat schepen waarvan het zeilplan overeenkomt met dat van een volschip, een bark, een barkentijn, een brik of een brigantijn.
De tall ships van deze special op een rijtje
Wat vooral opvalt bij al de besproken tall ships is dat ze in Europa werden gebouwd, op Spaanse, Italiaanse, Duitse en Engelse scheepswerven en dat ze daarna onder andere vlaggen zijn gaan varen.
De hier besproken tall ships van de A-class zijn, in alfabetische volgorde:
- De Alexander von Humboldt
- De Alexander von Humboldt II
- De Amerigo Vespucci
- De Belem
- De Christian Radich
- De Cisne Branco
- De Cuauhtemoc en haar zusterschepen
- De Dar Mlodziezy
- De Dewaruci
- De Fryderyk Chopin
- De Juan Sebastian de Elcano
- De Kruzenshtern
- De Mir
- De Pelican of London
- De Sedov
- De Shtandart
- De Shabab Oman
- De Statsraad Lehmkuhl
- De USCGC Eagle
Meer lezen over tall ships
Voor wie meer wil weten over Tall Ships, zijn er een aantal gespecialiseerde boeken. De meeste boeken zijn weliswaar in andere talen.
- Die letzten grossen Segelschiffe, Omar Schäuffelen
- Chapman, Great Sailing Ships of the World, 2005, Omar Schäuffelen
- American Sail Training Association, Sail Tall Ships!, 2005
- Tall Ships, the Fleet for the 21ste Century, Thad Koza, Tide-Mark Press
Sinds 2010 is er ook een Nederlandstalig boek uit. Fotograaf Willy Ysewijn uit Berchem maakte foto's in Den Helder en het boek kwam uit onder de titel" Zeemonumenten". Naast foto's is er ook de geschiedenis van elk schip te lezen en af en toe een extra avontuur. Het boek telt 138 bladzijden en kost 19,95 euro. U kan het bekomen bij uitgeverij Artus of via www.willyysewijn.be.
Ook hebben vele schepen een eigen website, maar ook deze is meestal in de taal van de vlag van het schip en spijtig genoeg ook zonder vertaling. In het artikel "Tall Ships" van Wikipedia vindt u een lijst van de tall ships van de A-class met hun eigen website.
Wie de tall ships live wil zien in Antwerpen, zal nu moeten wachten tot 7 juli 2016. Tot dan, veel plezier met deze en andere artikels over de tall ships!